2015: RML GAAT WEER NAAR SRI LANKA

Beste lezers,

Wij, elf kinderen, drie begeleiders en ik, gaan over twee weken iets heel bijzonders doen; wij gaan namelijk samen op reis naar Sri Lanka. Hier gaan wij kinderen Engelse lessen geven, die we zelf bedenken en helpen een school op te bouwen. Als voorbereiding hebben we samen meer dan 3.000 (!) euro opgehaald, met onder andere collecteren, polaroid foto’s verkopen, auto’s wassen, schoonmaken en kauwgom schrapen …

Eerst kenden we elkaar (bijna) allemaal niet, maar we worden een steeds hechtere groep en we hebben er ongelofelijk veel zin in!

Ons vertrek zal plaatsvinden op 12 oktober en dan vliegen we eerst naar Dubai en dan door naar Colombo (de hoofdstad van Sri Lanka) op mijn verjaardag!! De dag hierna gaan we weer door naar Anuradhapura, waar ook de scholen zijn. Hier zullen we dan 9 dagen verblijven en dan gaan we weer naar huis!

Roos (V5B)

Doelen van Sri Lanka Support:

·      Met een team geld inzamelen om een reis te kunnen maken naar Sri Lanka.

·      Activiteiten verzorgen rondom geldinzameling

·      Op reis naar Sri Lanka om daar scholen te bezoeken, lessen te verzorgen en te klussen (oktober 2015)

·      Sri Lanka, de mensen en de cultuur leren kennen

Sponsorloop
Op dinsdag 2 juni hielden wij een sponsorloop met de gehele onderbouw en op vrijwillige basis de bovenbouw. Het ingezamelde geld gaat naar stichting Sri Lanka Support. Het SLS team hielp met de organisatie van de sponsorloop. Vooraf met sponsorformulieren, reclame maken ervoor, bovenbouwleerlingen enthousiasmeren, tijdens de sponsorloop zelf en na de sponsorloop met geld ophalen en tellen. Vorige keer hadden we €17,500 ingezameld, hopelijk wordt het weer een mooi bedrag! Aan de inzit van de leerlingen heeft het in ieder geval niet gelegen want het was, ondanks de donkere wolken en wind (het bleef droog tijdens de loop!), een super geslaagde dag! Er werd heel enthousiast gerend. Kortom, het was een absolute TOP dag!

Wo 14/10/2015

Verslag Haley

Maandag avond moesten we om half 7 verzamelen. Daarna gingen we inchecken en kwam meneer Koning nog langs, en we namen afscheid van onze ouders. We moesten door de douane, en Marjolijn dacht dat ze haar broek moest uitrekken omdat haar gulp van ijzer was, en de man van de douane zei ook dat het moest. Ze stond op het punt om het te doen, totdat de man zei dat het niet hoefde. Na de douane liepen we naar de Mac en gingen we eten, daarna naar de gate. We zaten in het vliegtuig na enkele misverstanden over de stoelen. Om 12 uur haalde Nina en Mathilde de feesthoedjes en ballonnen tevoorschijn, want Roos was jarig! Nadat we stilletjes hadden gezongen voor haar, gingen de meeste mensen slapen of gewoon chillen. Toen moesten we overstappen op Dubai, en hadden we heel kort de tijd om even iets te drinken te halen. Nina, Mathilde, Roos en ik waren nog bijna te laat gekomen, omdat het maken van de smoothies heel lang duurde. Uiteindelijk waren we op tijd en zaten we allemaal in het vliegtuig. We kwamen aan in Colombo, waar Netty en Senpathi ons aan het opwachten waren. We konden met onze spullen in een busje, en reden naar ons hotel Silver Sands in Negombo. Daar aangekomen namen we een verfrissende duik in de zee, en hebben we gevoetbald met plaatselijke kinderen. Daarna kregen we een heerlijke maaltijd voorgeschoteld en mochten we kiezen, of we nog even in de lobby op onze telefoon wilden of dat we naar de kamers gingen. Dit was de eerste dag!!

Di 13/10/2015

We zijn aangekomen in Sri Lanka! Na een lange vliegreis met weinig slaap zijn wij ontvangen door Janny en Senphati van SLS. Ook Tiliack, een fijne buschauffeur heeft ons door de drukke straten van Colombo geleid naar ons tijdelijk verblijf ‘Silver Sands’, een hotel direct aan het strand, waarna wij een duik hebben genomen in de Indische oceaan.

Morgen een volle dag, met culturele stops onderweg naar Anuradhapura, waar we eenmaal aangekomen, ontvangen zullen worden door een delegatie van het Sri Lankaanse ministerie van onderwijs en leerlingen van vier scholen waar onze SLS-ers hun lessen zullen geven. Het gaat een groot feest worden!

Verslag Annemijn:

Inmiddels zijn we bij de 2e dag in Sri Lanka aangekomen. Vanochtend mochten we lekker uitslapen en we moesten om 9:00 klaar staan. Hoewel we mochten uitslapen waren er toch een paar mensen die zich verslapen hadden. Het ontbijt was erg lekker, een eitje, toast en een sapje. Daarna was het met de bus naar vismarkt. Het was super interessant, although het er wel een beetje heel erg stonk en er veel zwerfhonden waren, was het toch leuk. We hadden ook een vriendje gemaakt, een lief zwerfhondje dat met ons mee liep over de hele markt. Vervolgens zijn we weer de bus ingegaan, op naar één van de mooiste tempels die ik ooit heb gezien. Het was werkelijk waar prachtig, met allemaal verschillende beeldjes en enorme beelden van boeddha. Toen we daar aankwamen begon er net een ritueel, een soort doop van een klein jongetje. Het was heel bijzonder met allemaal klokgelui en verschillende vuurtjes. We kregen ook allemaal een stip op ons voorhoofd. De volgende stop was een kokosplantage. Daar kregen we een demonstratie van een man die in de meters hoge bomen klom, zonder ook maar enige zekering. Hij hakte wat in de bomen om sap te verkrijgen, wat we mochten drinken. De meesten van ons vonden het heel smerig, maar Koen vond het wel lekker. Tevens was er een super lief meisje, van maar 10 jaar oud , dat heel goed Engels sprak. Trots lieten zij en haar moeder foto’s van haar broer en leraren zien, je zult het haast niet verwachten maar vervolgens sprongen we weer in de bus, op naar de volgende stop. Een plaspauze met wat thee. Ondertussen regende het met bakken uit de hemel. Dit was de laatst stop voordat we bij het hotel aankwamen, waar we de mooiste ontvangst ooit kregen. Er waren jongens in hele mooie kledij die ons, al dansend, naar binnen leidden. Bij de ingang van de zaal stonden meisjes die ons een kaart en een boeket gaven. Daar stonden vervolgens een aantal meisjes, heel mooi gekleed en opgesteld met kaarsjes die we mochten aansteken. Toen mochten we gaan zitten. We kregen een prachtige dans van de meisjes met de kaartjes en daarna mochten we zelf een optreden verzorgen. Een speech van Joris nog drie hele mooie dansen van verschillende kinderen van verschillende scholen en toen was het afgelopen. Daarna mochten we naar de pracxhtige kamers. Nadat we al onze spullen een beetje hadden klaargemaakt en hadden gechilled,, hebben we lekker gegeten: super lekker en gezellig. Joris vertelde over zijn bed in de honeymoon suite (een bed met rode spotjes aan de zijkant) en we maakten nog wat mooie foto’s van elkaar. Nog een halfuurtje WIFI en dan naar bed. Het was een geslaagde en indrukwekkende dag.

Verslag Marjolein:

Door de tuktuk werden we naar één van de heiligste plekken in Sri Lanka gereden: de Bodhi Tree, een tak van de boom waar Buddha ooit onder geslapen heeft. Na een rondleiding op blote voeten van Mr. Mappa zijn we gezegend door een van de monniken. Ik heb hier geen woorden voor, maar dit was een van de meest bijzondere ervaringen die ik ooit heb gehad. Teruglopend naar de tuktuks werden we overvallen door een moessonregen. Binnen drie seconden waren Phoenix, Haley en ik nat door het dansen. Terug in de tuktuks zaten we dicht tegen elkaar aan, handen vasthoudend en doodsbang voor het onweer.

Za 17/10/2015

Verslag Koen

Vandaag zijn we bij de sponsorkinderen geweest, het eerste sponsorkind dat we bezochten was van Mevr. Dooren. Deze had het in vergelijking met de andere drie kinderen die we bezochten 'goed'. Het verschil tussen het eerste en het laatste huisje was echt enorm, het eerste was van steen gemaakt en het laatste was een lemen hutje, helemaal afgelegen in het regenwoud. Ook had het ene huisje wel elektriciteit en het andere niet. Op weg naar een van de huisjes stopte onze tuktuk driver Asanka uit het niets, toen bleek dus dat hij echt een heel erg klein schildpadje had gezien. Hij pakte het op en zette het achter in de tuktuk.

's Middags gingen we naar het SOS Kinderdorp, daar gaven we cadeautjes aan de kinderen en we hebben met ze gevoetbald. Het viel me op dat het Kinderdorp echt een oase van rust en liefde was. Ook was alles heel goed verzorgd, het leek even of we weer in Europa waren. Toen gingen we wandelend weer naar het hotel toe, om even snel te douchen. Hierna gingen we barbecuën bij Seedevi restaurant, hier hadden we op weg van Silver Sands naar het Shanthi hotel ook al thee gedronken. Het barbecuën was erg lekker en gezellig. Hierna hebben we het nog heel gezellig gehad in het hotel en toen gingen we naar bed.

Zo 18/10/2015

Verslag Phoenix

Hoi! Vandaag zijn we naar de Sacred City Anuradhapura geweest. We moesten vroeg opstaan en we hebben een traditioneel Sri Lankaans ontbijt gehad. Dat ontbijt bestond vooral uit rijst en curries, wat wel gek was om in de ochtend te eten, maar het was wel lekker. Toen zijn we door de stad gefietst, naar het oude deel. Daar hebben we stupa’s bezocht. Dat zijn plekken waar relieken van Boeddha liggen. We hebben ook een optocht voor een offer voor Boeddha gezien, waar monniken en nonnen allemaal muziek maken en spullen aan Boeddha offeren. Ook zijn we om de stupa’s heen gelopen, wat geluk zou brengen en ons zou zegenen. Nadat we teruggefietst waren door een heel mooi gebied van heel veel palmbomen en andere planten is de souvenirman naar ons hotel gekomen en hebben we allemaal souvenirs gekocht. Er was ook een bruiloft in het hotel, wat echt bijzonder was om te zien, want iedereen had prachtige jurken en pakken aan met veel sieraden en iedereen was aan het dansen. Morgen gaan we weer lessen geven op de scholen en naar Palm Garden, waar we lekker gaan zwemmen!

Verslag Marjolijn:

We kwamen aan op de school en vrijwel meteen werden we aangestaard en toegelachen door nieuwsgierige oogjes. Na een tijdje wachten op Joris en Netty die aan het overleggen waren met de leraren, werd het duidelijk dat de helft van de leraren niet aanwezig was. Door deze ongelukkige situatie werd onze ‘’observatie’’-dag een ‘’red-de-lessen-en-bedenk-maar-wat’-dag. Meegetrokken door kinderen werden we naar een veldje gebracht en deden we mee met de les. Haley, Lisa, Nina en ik hadden al snel door dat het niet echt lekker ging en namen subtiel de les over. De kinderen waren vrij verlegen en waren een beetje stil, maar lachten de hele tijd en deden zo goed mogelijk mee.

Het viel op dat ze erg gewend zijn aan napraten en nadoen, dat ze het zelf communiceren toch erg eng en moeilijk vinden.

Het was toch best vermoeiend, totaal onvoorbereid in de stikkende hitte een les te verzorgen, maar al die lachende kinderen maakten alles goed. Ik had zelf een camera bij me en toen ik één jongetje een foto liet maken, kwam er spontaan een ‘zeemeeuw en friet’ effect en binnen no-time had ik 50 kinderen om me heen met gulzige handjes, reikend naar de camera. Nu heb ik allemaal bewogen foto’s van mezelf en van leerlingen. Op het eind werden we uitgezwaaid en met bloemenkransjes versierd (die ik nu aan het drogen ben tussen een boek). Één meisje vroeg na heel lang wachten en duwen zachtjes: “Please, come tomorrow?” Yes, we will!

Verslag Nina:

Mijn ochtend begon al goed, toen ik uit de badkamer kwam en heel de groep in mijn kamer stond te zingen vanwege mijn 17e verjaardag. Toen kreeg ik ook nog cadeautjes en heel wat kaarten.

Daarna lekker ontbijten en op naar de scholen. Op school aangekomen gingen we naar de eerste klas, waar de kinderen eerst voor mij begonnen te zingen en daarna begonnen Marjolijn en Haley met hun lessen. Dat was leuk, maar voordat we het wisten waren we al klaar en hadden we nog heel wat tijd over, dus hebben we nog lessen geïmproviseerd. Daarna hebben we meegedaan aan een les van kinderen t/m 16 jaar. Opvallend was dat ze zelf op die leeftijd zelfs het gemakkelijkste Engels erg moeilijk vinden. Nog meer cadeau’s van de kinderen gekregen (té lief). Hierna zijn Lisa en ik begonnen aan onze les, wat over kleuren ging. Dit was ontzettend leuk, de kinderen zijn waanzinnig enthousiast en hebben er zoveel zin in! Voordat we het wisten, hadden we al 2 klassen gehad en mochten we mee doen met hun dansles. We konden er helemaal niks van, wat iedereen, inclusief zij, ontzettend grappig vonden. Hierna kregen we een lunch, verzorgd door de ouders van de kinderen bij onze school, erg lekker, maar goed pittig. En toen was het al weer tijd om terug te gaan naar het hotel, met een rugzak vol mooie herinneringen en mooie cadeautjes. Waanzinnig dat we elke dag met een tuktuk naar school worden gebracht, om daar boven de apen les te mogen geven aan de liefste en enthousiaste kinderen die ik ken. Dag lief Nederland, groetjes van de jarige Nienepien (Nina)

Groep met Dhr. Bakker Haley Lisa Marjolijn Nina

Verslag Haley:

Vandaag gingen Joris, Netty, Marjolijn, Nina, Lisa en ik naar onze school ( Mahamamkadawala) om les te geven. Eerst mochten we bij Ruwanthi met grade 9 spelletjes doen. Daarna hadden we grade 8 bij Dinesh en keken we mee. Toen hadden we les bij Ruwanthi, en daarna grade 11 met Dinesh en keken we weer mee. Na grade 11 hadden we een “tussenuur” van het lesgeven en mochten we meedoen met de dansles. Dit zorgde natuurlijk voor lachbuien bij zowel de kinderen en de docenten. Er kwamen zelfs docenten en kinderen kijken hoe wij aan het dansen waren. Bij Lisa ging het echt goed en zij werd ook meerdere keren gecomplimenteerd. Na de dansles hadden we een les bij Chaturiya met grade 7, en moesten we de kinderen helpen met who/where enz vragen. De laatste les was weer bij Ruwanthi met grade 6, en toen hebben we de klinkers behandeld doormiddel van do re mi fa so la ti. Dat was heel erg leuk om te doen. Na de school gingen we heerlijk zwemmen bij Palm Garden, we reden door een grote POORT. We hebben nog een filmpje gemaakt met het liedje Call Me Maybe waar zelfs Joris aan mee deed, dat was echt lachen. Elly had nog een olifant gespot, maar wij zagen niks. Wel zagen we veel aapjes rond het zwembad. We hadden taart, want Netty is jarig! Na het zwemmen gingen we met de tuktuks nog naar een plekje waar veel vliegende honden waren. Dat was echt heel tof, is weer ‘ns wat anders dan de vleermuisgrot in Blijdorp. Kortom, we hebben ervan genoten!

Verslag Annemijn en Nikhita:

Vandaag zijn we weer naar de scholen geweest en hebben voor de eerste keer onze lessen gegeven, die we van te voren hadden voorbereid.

In het begin was het toch wel eng, ook omdat wij eerder hadden gezien dat het toch wat moeizaam ging met het uitleggen van de spellen, uiteindelijk met voorbeelden is alles goed uitgepakt.

Er zijn ook dingen opgevallen die wij, omdat dat in Nederland niet zo gaat, best bijzonder vonden. Bijvoorbeeld dat de jongetjes veel minder goed Engels spraken dan de meisjes. Ook viel het op dat de jongere kinderen wat spontaner mee deden met spelletjes dan de wat ouderen kinderen. Tevens is het zo dat als er een leraar niet is, de kinderen gewoon vrij hebben. Dat lijkt misschien heel normaal, maar dat betekent dus ook dat kinderen van 4 jaar oud hun eigen les moeten invullen, dat was voor ons heel gek om te zien. Maar buiten alle moeilijkheden was het ontzettend gaaf op de school! De lessen ging ontzettend vlot op een gegeven moment. Iedereen deed gezellig mee, heel fanatiek met af en toe een beetje vals spel er doorheen. We hebben in de brandende zon Ehle en volleybal gespeeld. Ehle is een soort van cricket dat veel wordt gespeeld op de scholen, en ze zijn er zooooo goed in! Ook volleybal is een van hun nationale sporten, wat zeker te merken is. Zeker als wij maar een beetje in het veld staan, elke bal slecht raken, en dan maken zij hele mooie smashes en passes. Het was een geslaagde dag en we hebben het erg naar ons zin gehad.

Groep met Mw. Sutter-Faulkner Annemijn Bente Nikhita Phoenix

Verslag Nikhita:

Vroeg in de ochtend zaten we alweer klaar voor het vertrek naar de scholen. En wat is het toch leuk om te zien, dat de kinderen je elke keer weer staan op te wachten!

Iedereen heeft weer les gegeven, die van te voren was voorbereid. Annemijn en ik hebben het vandaag met de kinderen over de seizoenen gehad. Het was voor ons heel leuk, maar ook voor hun. Ze vonden het heel bijzonder om bijvoorbeeld een keer sneeuw te hebben gezien (op een plaatje). Gelukkig begrepen ze het spelletje al snel, en hadden we daarna nog tijd om nog een paar liedjes te zingen.

In de pauze en de gymles hebben we flink wat volleybal gespeeld, en wat zijn de leerlingen daar goed in! Na een ontzettend lekkere lunch op school, gemaakt door twee moeders, hebben we nog een praatje gemaakt met de wat oudere kinderen! Het was erg leuk, omdat voor een keertje ons wat werd geleerd in plaats van andersom. Zo hebben we een paar Singalese woordjes geleerd (die we overigens nu al weer zijn vergeten).

En dan was het eindelijk zover.. Na een week hier in Sri Lanka, hebben we lekker de hele middag bij Palm Garden gezwommen. Even lekker uitgerust nadat we al zoveel hadden gedaan. Er zijn natuurlijk ook weer een hoop foto’s gemaakt!

Na het zwemmen zijn we met de tuktuks naar een plekje gereden waar we de flying dogs hebben gezien. Ze zaten eerst allemaal in de bomen, maar na wat geklap en gefluit begonnen ze allemaal te vliegen. Dat zag er heel gaaf uit!

Uiteindelijk zijn we weer terug gereden naar het hotel. Even wat eten, lessen voor morgen doornemen en dan naar bed, want er staat morgen weer een drukke dag op ons te wachten!

Verslag Willemijn:

De eerste keer naar de scholen was een heel bijzondere ervaring. Met mijn groepje (Pieter, Roos, Koen en Mathilde) gingen wij naar de klusschool(wat uiteindelijk geen klusschool was), de grootste school van de drie. Elke ochtend hebben de leerlingen met de docenten een (redelijk lange) ochtendceremonie en deze keer was er zelf ochtendgymnastiek waar wij in de felle zon aan mee mochten doen. Hierna zijn we naar de bibliotheek geweest met de woordenboeken die cadeau waren gedaan aan de school. Terwijl we daar wachtten, kwamen er al een heleboel kinderen naar ons toe, waarvoor Roos haar eerste echte optreden van de reis heeft gegeven. Nadat wij in twee groepen waren verdeeld, mochten wij deze dag meerdere Engels lessen volgen waar een heleboel uiteenlopende dingen opvielen. Ten eerste was het niveau Engels extreem laag (18 jarige konden niet zeggen hoe oud ze waren, ja zó erg) en als ze al iets wisten was het uit hun hoofd geleerde stof, waarvan zijn zelf niet eens echt wisten wat het betekende en er dus ook zelf niet mee konden improviseren. Dit was wel een teken waaruit bleek dat wij in Nederland wel heel goed les krijgen, terwijl dat soms niet zo lijkt.  Ten tweede viel mij op dat les geven ook helemaal niet echt belangrijk was; leraren waren er vaak niet, vergaderingen waren tijdens de lessen en of de kinderen echt leerden, was ook niet echt een prioriteit. Ik vond het ook moeilijk om me te realiseren dat het niveau van de les de toekomst van deze kinderen zo erg verpestte. Wel zijn de kinderen super enthousiast over ons aanwezigheid en vinden het heel leuk om met ons te voetballen, dansen, zingen of te vragen wat je naam is (wat ze dan ook wel 100 keer doen). Het laatste heftige moment was toen Pieter een keer zijn naam in een schrift schreef en toen alle kinderen naar ons toe kwamen stormen omdat zij dit ook wilden. Later ging dit ook de hele school over ( jaja, 800 leerlingen!) wat mij raar over kwam, omdat ik maar een gewone scholier ben uit Rotterdam en helemaal niet bijzonder of zo, maar dat deze kinderen dat dus wel zo vinden.

Deze dag was heel indrukwekkend maar ook super leuk en ik kijk heel erg uit naar de rest van onze reis.

Verslag Mathilde en Roos:

Vandaag hebben wij (Roos en ik) twee lessen gegeven. We hebben kinderen geleerd over lichaamsdelen in het Engels. Eerst hebben we het liedje ‘Head, shoulders, knees and toes’ gezongen. De kinderen kenden het liedje eerst niet, maar daarna deden ze super enthousiast mee. Dat was heel erg leuk om te zien. Hierna hebben we met meisjes en jongens door elkaar een spelletje gespeeld waarbij lichaamsdelen benoemd moesten worden. De kinderen moesten wennen aan het idee, maar na over een drempel gekomen te zijn, deden ze supergoed mee! Nu gingen we een speciale versie van het spel ‘Simon says’ spelen. Ze kenden het spel, maar onze versie was nieuw voor ze. Ze moesten namelijk een lichaamsdeel opnoemen en dit vervolgens aanraken (of niet). Hierna gingen we weer terug het lokaal in en hebben we de kinderen overhoord, ze hadden er gelukkig veel van onthouden! Tijdens de pauze kwamen er een stuk of 20 kinderen naar ons toe waarmee we gingen dansen, zingen, lachen en spelen. Dit vonden wij het allermooiste moment van de dag omdat we echt de positieve energie van de kinderen konden aanvoelen.

Groep met: Dhr. Ponsen Koen Mathilde Roos Willemijn

Verslag Willemijn en Koen:

Vandaag hebben we weer les gegeven op de scholen. De lessen gingen deze keer veel beter, omdat alles veel meer gestructureerd was. Dat kwam doordat de teachers ons actief hielpen bij het onderwijzen van de kinderen maar zelfs dit gaat vaak nog moeizaam. De docenten hebben nu al wel veel van ons geleerd door te kijken naar onze aanpak van de leerstof. De lessen van vandaag bestonden uit het leren van gespreksstof en het zingen van het liedje ‘Happy’ van Pharrel Williams. Van de gesprekken hebben de leerlingen veel geleerd, omdat wij ook wilden dat ze het ook echt begrepen en bij het zingen werd er zelfs door de jongens enthousiast meegedaan. Vandaag kregen wij zelfs van een paar leerlingen een cadeautje (pen of speldje) en natuurlijk wordt er nog steeds veel gezwaaid en proberen veel kinderen wel een gesprek met ons te voeren. De lunch bestond uit rijst en curry, waarbij ze zorgen dat het niet te heet is. In de middag gingen we zwemmen bij Palm Garden. Hier hebben we heerlijk genoten van het grote zwembad en de mooie natuur, waar de aapjes gewoon los rondslingerden. Ook hebben een aantal van ons nog olifanten gezien achter het hotel. Hierna gingen we naar een plek waar je the flying dogs kon zien, oftewel hele grote vleermuizen. Hier hebben een paar van ons tuktuk gereden, dat was heel leuk.