LUSTRUM RML

In 2012, bestond het Rotterdams Montessori Lyceum 75 jaar en in het kader van hun Lustrumactiviteiten kozen ze enkele van de projectactiviteiten van Sri Lanka Support als Het Goede Doel! Daar zijn wij natuurlijk heel blij mee! Ook wil het Rotterdams Montessori Lyceum uit maatschappelijk oogpunt leerlingen kennis laten nemen van de werkzaamheden van onze stichting. Inmiddels (juli 2013) is er zelfs sprake van de start van een uitwisselingsprogramma!

Op 23 maart 2012 was de Kick-off van de Lustrumactiviteiten, waarbij ook Sri Lanka Support aanwezig was met informatie over onze projecten.

Op de website www.rml.nl vindt u meer over hun lopende activiteiten.

DE OPBRENGST

Vrijdagavond 19 oktober 2012 werd het 75-jarig bestaan van het RML gevierd met een grandioos galafeest op ss Rotterdam. Een prachtig en sfeervol feest op een unieke locatie met schitterend uitgedoste leerlingen en docenten.

Omstreeks 23.00 uur werd de opbrengst bekend gemaakt van alle voor Sri Lanka Support gevoerde acties, zoals de sponsorloop, de loterij, verkoop van lustrumspullen. Uiteraard werd met spanning uitgekeken naar dit moment, niet in de laatste plaats door de mensen van SLS in Sri Lanka. De ambitie was om 10.000 euro in te zamelen. Het eindbedrag bleek echter deze ambitie verre te overtreffen: de totale opbrengst van alle acties bleek maar liefst 17.500 euro te bedragen!! Symbolisch werd een cheque met dit bedrag overhandigd aan de voorzitter van SLS, Jan Franse.

Het geld wordt in overleg met RML besteed aan:
- de aanschaf van muziekinstrumenten voor scholen
- aanschaf van sportmaterialen, zoals volleyballen, volleybalnetten, discus, cricket en football voor scholen
- zo mogelijk materialen voor een bibliotheek (aanpassen van klaslokalen en aanschaf van stalen kasten).

Belangrijk is dat alles zal worden gekocht in Sri Lanka, zodat ook de economie daar erbij gebaat is.
Daarnaast is er het plan is om in 2013 met een groep van 10 tot 15 leerlingen een werkbezoek te brengen aan Sri Lanka.

Jawel ... op 20 nov. 2012 was het zover:

Een grandioze dag: aan 62 scholen deelden we muziekinstrumenten en sportmaterialen uit, in een grote hall van de Convent School in Anuradhapura.

31 scholen van de Manupa Division en 31 scholen van de Rambewa Division waren daar ieder vertegenwoordigd door 2 personen.
Ook de belangrijkste mensen van het Zonal Education Office zaten met ons op het podium. Natuurlijk volgden diverse toespraken, en ook Janny kreeg het woord. In haar speech vroeg ze vooral aandacht voor meer eenheid en samenwerking.  Van de 62 scholen hebben er 12 een music teacher, samenwerking kan hier heel veel in gang zetten.

Foto's van deze happening volgen nog en de komende weken gaan we op de scholen kijken hoe het materiaal gebruikt gaat worden.

De dank aan de kinderen en schoolleiding van het RML is groot!!!

RML Sri Lankareis 2013 door Isabelle Bakker

RML OP REIS NAAR SRI LANKA

Eindelijk is het zover, op dinsdag 15 oktober 2013 vertrekken elf leerlingen met drie docenten richting Anuradhapura: de plannen zijn dus werkelijkheid geworden!!

We volgen hun belevenissen ...

Dag 1
Na een lange reis (zonder vertraging!) met een overstap op Dubai, zijn wij aangekomen bij ons eerste hotel in Negombo. Janny en Senpathi stonden ons op te wachten op het vliegveld in Colombo. Wij zijn met een, voor Sri Lankaanse begrippen, enorm luxe bus opgehaald. Eenmaal aangekomen in ons hotel werden wij ontvangen met een heerlijke kokosnoot met een rietje erin.

Na enig overleg en wat kleine zoete banaantjes, zijn wij ons om gaan kleden en hebben we een verfrissende duik in de Indische Ocean genomen.
Zometeen staan er verschillende rice & curries voor ons klaar. Als we uitgegeten zijn, gaan wij lekker vroeg naar bed om de gemiste nachtrust in te halen. Morgen vertrekken wij naar Anuradhapura: een spannende dag!
Groetjes Lucy & Sophie

Dag 2 in Sri Lanka!! Heerlijk in het hotel ontbeten. Daarna weer onze koffers pakken en door naar Anuradhapura. Maar we stopten onderweg wel een paar keer. We hebben (op blote voeten) een tempel bezocht, een wild aapje van 1 meter afstand gezien, we zijn meerdere keren bijna aangereden, verse kokosnoten gegeten/gedronken, stinkende vismarkt bezocht en een Nederlands kanaal gezien. De sfeer in de bus zat er goed in, het was heel de dag heel gezellig. Toen we bij het hotel aankwamen was het een groot feest. Meerdere speeches werden voor ons gedaan. En er volop voor ons gedanst. Ook kregen we een hapje en een drankje erbij. Daarna was er tijd om kennis te maken. Vele namen en leeftijden zijn uitgewisseld. Toen wij de dans probeerden na te doen werden we erg uitgelachen . Toen wij hun dans onder de knie kregen, hebben we hen de Macarena en de kabouterdans geleerd. We hebben met z'n allen de polonaise gedaan en liedjes voor elkaar gezongen. Toen was het tijd om afscheid te nemen en onze koffers uit te pakken. Daarna frietjes gegeten en nu slapen!
Juliette & Carmen

Dag 3, de fietsdag

7.00 uur tijd om op te staan, eventjes douchen en daarna naar het ontbijt. Om half 9 begonnen we aan de fietstocht door Anuradhapura. Ons eerste bezoek ging uit naar het paleis van de vroegere koning van Sri Lanka. In Sri Lanka werkt het met de hitte zo, dat de temperatuur stijgt tot een uur of 3 tot 35 graden Celsius en dan begint het heel hard te regenen. Na het Koningspaleis fietsten we naar een Stupa. Een Stupa is een hele grote massieve halve bal met een toren d'r op. Voor de lunch zijn wij naar een heel groot apenlandschap gefietst en met de handen eten was verplicht, want de vertrouwde mes en vork waren helaas thuis gelaten. Als laatste brachten wij een bezoekje aan de maansteen; de maansteen houdt in dat je oneindig reïncarneert totdat je je uiteindelijke Nirvada had bereikt. Op de terugtocht naar het hotel zijn wij in een tropische regenbui beland. Een ding dat we hier geleerd hebben, is dat als het regent dan regent het ook echt goed hard. Na de verfrissende douche gaan we nu slapen, want morgenochtend begint onze spannende trip rond een uur of 4 's nachts naar het Wilpatu wildpark!
Groetjes Isabelle & Barris

Dag 4
Vandaag begon de dag erg vroeg. Om 4 uur moesten we ons nest al uit. We dronken wat thee, waarna we om half 5 met de bus richting het safaripark vertrokken. We zagen tijdens de rit heel veel verschillende dieren, maar de olifant ontbrak aan het plaatje. Van schildpadden tot herten en krokodillen. De sfeer zat er goed in, in de jeeps. Daarna reden we terug naar het hotel waar we een vrije middag hadden. Om 6 uur werden we met tuctuc's opgehaald en naar het restaurant gereden. 's Avonds deed iedereen iets voor zich en ging vroeg slapen.
Groetjes, Pam, Fleur en Cootje

Dag 6, maandag 21 oktober
De eerste schooldag van Cootje, Pam, Baris, Cor en Netty.
Het is net licht als we in de tuktuks van Asanka en Indike op pad gaan. De ontbijt-sandwiches bij de ene en het ontbijt-fruit bij de andere : HANDIG..!! Maakt niet uit: na 45 minuten door het fraaie landschap komen we aan bij Medagama Vidiyalia, we zien het al aan de kinderen in uniform die van alle kanten uit de jungle naar hun school komen.
De dag begint met een half uur staande bidden o.l.v. een luidspreker-stem. Toch nog langer staan voor het volkslied: Cootje herkent het meteen van donderdag: KNAP! Daarna maken we grade (klas) 2 en 3 mee: eerst ontbijt voor de kinderen, dan een kwartiertje speels Engelse termen oefenen. Grappig is de herkenning van Promodi: hem hebben we zondag ontmoet in zijn eigen huis met zonnepaneel. Wat is hij trots, iedereen moet het horen! En wij vinden het natuurlijk ook leuk.
Engelse les in Grade 5, muziekles met dans van grade 7 met dans: de Sri Lankaanse cobradans en de Hollandse Makareena en Kabouterdans: groot feest!
Preschool heet hier Montessori: in het mooie communitycenter tekenen, spelen, zingen en dansen de peuters met elkaar. Verlegen zijn ze en een beetje bang voor die grote witte mensen, maar met ‘Vader Jacob’ en ‘Hoofd, schouders, knie en teen’ etc. komen we weer dichter bij elkaar.
Toppunt voor de sportploeg is uiteraard de sport. Het volleybalteam van de school is kampioen, dus wat zullen we hen komen melden? Helemaal niets dus. Gaat beter met de meisjes en jongens van grade 9 en 10. De sportspullen worden tevoorschijn gehaald: met de leerlingen werpen we speer, stoten kogel, werpen discus en krijgen les in het cricketspel.
Moe maar voldaan, met afspraken voor sport- en spelprogramma voor de volgende twee dagen en met een boodschappenlijstje zwaaien we elkaar uit tegen 13.30 u. Een mooie eerste schooldag op Medagama Vidyalia!
Netty

Dag 6: Schooldag 1 drama

Wat een avontuur maken we hier mee. Vandaag zijn we de scholen gaan bezoeken waar we de naderende dagen les gaan geven. We splitsten ons op in drie groepen; de muziekschool (Nine, Isabelle en Carmen), sportschool (Pam, Cootje en Barris) en dramaschool (Julliette, Fleur, Louise, Wouter en Noor). Wij (de dramaschool) stapten in de tuktuk en arriveerden 40 min later op de school. We werden ontvangen met gebeden, liederen en grappen. De grote ogen die je angstig of vermakend nakeken.
In welke les je ook zat: wiskunde, scheikunde, maatschappijleer, ICT of Singalees, je werd met open armen ontvangen en boeken werden opengeslagen zodat je kon 'meelezen'. In de pauze volleyballen, met de bel luiden of adressen uitwisselen. De dag was geweldig maar wel vermoeiend. Morgen gaan we zelf aan de slag met de lessen en we hebben er ontzettend veel zin in
Aju bohan! Noor

Dag 6: Schooldag 1 muziek

Vandaag zijn Isabelle, Carmen, Sophie en ik naar de school geweest, om te kijken in welke omgeving we de volgende dagen les gaan geven. Na om 6 uur op te zijn gestaan, snel een kop thee hebben gedronken en met de tuktuks naar de school te zijn gereden, konden we de kinderen en leraren eindelijk ontmoeten. En wat zijn ze lief. De meeste kinderen waren een beetje verlegen maar na een paar woorden (en een boel gebaren) te wisselen bleken ze je toch van alles te willen vertellen. We hebben de maandagochtendopening meegemaakt, een rondleiding gekregen, een paar lessen meegevolgd (waaronder 90 minuten dansles! vermoeiend, en heel leuk), samen geluncht, spelletjes gespeeld en heel veel gelachen. Het was jammer dat we weg moesten, maar gelukkig mogen we morgen, overmorgen en de dag daarna weer. Dus na een hele boel high-fives en naar iedereen gezwaaid te hebben, gingen we de tuktuks weer in en terug naar het hotel. Morgen weer vroeg op en naar school!
Groetjes, Nine

Dag 7: Schooldag 2 muziek, dinsdag 22 oktober

Vandaag hebben we les gegeven.  We begonnen de dag met een gebedje en daarna even sporten. En toen konden we weer even wachten, zoals je dat doet in Sri Lanka. Carmen begon met les geven. Eerst leerde ze de kinderen : If you're happy and you know it clap your hands, daarna Hakuna Matata en ze sloot de les af met hoofd, schouders, knie en teen. Maar dan in het Engels. In de pauze werd Isabelle ziek en ging terug naar het hotel. Daardoor kon ze haar les niet geven maar die werd over genomen door Nine. Nine ging nu de les van Isabelle doen. Ze leerde de kinderen de tekst van de cup song. Het was een enorme giechelboel want het ging over de liefde. Na de les van Nine gaf ze haar eigen les. Ze leerde de kinderen het liedje Pata Pata en sloot af met Hakuna Matata.
Groetjes Isabelle & Carmen

Dag 7: Schooldag 2 sport

Vandaag hebben we een heel drukke dag achter de rug. 6 volle uren sportles gegeven. Grade 8,6, 5 en 11. De kinderen genoten met volle teugen van de spellen en sporten. Uitleg was een uitdaging maar er kwam wel een goed resultaat uit. Het ging niet zoals we voorspeld hadden maar dat is Sri Lanka. Ons improvisatievermogen werd zwaar op de proef gesteld. De hele dag lekker gesport en genoten. Op naar de volgende dag, met veel sport in het vooruitzicht.
Groetjes Barris, Pam & Cootje

Dag 7: Schooldag 2 drama

De ochtend begon met het dagelijkse ritueel; bestaat uit o.a. het volkslied. Daarna mochten wij meegenieten van een nog warmere warming up. Vanwege een cursus tegen mishandeling konden wij niet lesgeven op de vroege ochtend. Kortom in de vroege uurtjes konden we niet veel doen. Net voor de pauze werden we productiever en gingen we met grade 11 cricket spelen. Zeer leuk. Na ons actieve spel begonnen onze lessen Dans en Drama. De lessen waren in tegenstelling tot de ochtend heel tof. Iedereen deed goed mee en het was erg gezellig. Van de dansvorm hiphop en tutting tot dieren nadoen en elkaar spiegelen. Na school mochten we genieten van een super zwembad en gingen we daarna naar een heilige boom. Nu gaan we eten en weer vroeg naar bed.
Groetjes Juliette & Fleur

Dag 8: Schooldag 3 muziek, woensdag 23 oktober

Vandaag was de laatste dag op de scholen. 's Ochtends heeft Nine grade 6 les gegeven. En toen met z'n 3en grade 1&2. Voor de rest waren er eigenlijk geen lessen meer want er waren allemaal ouders. Waarschijnlijk een soort van ouderavond/ochtend. Maar we hebben niet niks gedaan! We werden door allemaal kinderen van hot naar her getrokken. We kregen lunch van ze en ze kochten voor ons snoepjes en zoutjes.
We namen afscheid van de kinderen door allemaal high-fives. En we kregen allemaal pennen en lieve briefjes en andere cadeautjes en we werden overladen met bloemen!
Groetjes Isabelle

Dag 8: Schooldag 3 drama

Vandaag gingen we voor de laatste keer naar de scholen. We hebben in de ochtend een les gegeven waarbij we opsplitsen in een dansgroep en een dramagroep. Omdat Louise pijn aan haar voet had, kon zij niet meedansen. Zij regelde de muziek met de speakers die we mee hadden. Juliette en Wouter gaven weer drama aan de jongere groepen dit keer. Wij hadden een nieuw spel bedacht dat ze geweldig vonden. Daarna kwamen de andere leerlingen (van het RML) en keken we naar de eindpresentaties van onze school. Toen vond er een uitgebreid afscheid plaats met veel emoties en cadeaus.
Groeten Wouter

Dag 8: Schooldag 3 sport

Vanaf het moment dat we op school aankwamen, wisten we dat we van elke minuut moesten genieten. Dit is de laatste dag dat we les zouden geven op onze school. Bij aankomst kregen we zoals de eerdere dagen een hartelijke ontvangst, waarna we de Physical exercise deden met alle leerlingen. Na het rekken en strekken begonnen onze laatste lessen. Onze eerste les was met grade 4, de kleinere kinderen. Daarna gaven we les aan grade 10, en dat was ook meteen onze laatste les. Toen was de pauze, waar we heerlijk te eten kregen met een kopje heerlijke warme 'verse' melk... Na de pauze deelden we strooigoed uit aan de hele school, maar toen we op het punt stonden de school te verlaten, moesten we nog een half uur handtekeningen uitdelen en enkele emailadressen. De dag was top met veel emoties!
Groetjes Cootje, Barris & Pam

De laatste dag van een heel bijzondere week.

We waren uitgenodigd om op een school Englishday bij te wonen. Englishday is slechts een keer per jaar, toevallig dat wij er waren, de hele dag worden alle lessen op die school in het Engels gegeven en wij mochten deze lessen met de leerlingen volgen. Op het einde waren er een paar acts voorbereid. Na de afscheidsceremonie en na adressen uitgewisseld te hebben, stappen we voor de allerlaatste keer in de tuktuk.

Bij ons hotel aangekomen pakken we de koffers en bedanken we onze begeleiders voor de geweldige week. Op naar het vliegveld in Colombo voor onze vlucht! Het einde van een achtbaan vol emoties, maar ook veel positieve indrukwekkende beelden die voor altijd bij ons blijven. We zullen ze nooit vergeten (en zij ons hopelijk ook niet) en het was een wel te noemen life-changing experience.
Groetjes, Noor

Als jij nu ook kinderen wilt helpen, kan dat! Neem contact op met de stichting Sri Lanka Support en sponsor een kind met €110,- per jaar en geef hem of haar een beter leven en onderwijs!

HET ZIT EROP …
De werkreis van de docenten en studenten van het Rotterdams Montessori lyceum zit erop: vandaag, vrijdag 25 oktober, zijn ze op Schiphol geland, safe and sound. Eigenlijk tekenend voor de hele trip: inspannend, succesvol, positief, een onvergetelijke ervaring. Een boek vol kan er geschreven worden, voor nu even de volgende: het beeld van een derde wereldland is aangepast, de blijde gezichten en de warmte van het verwelkomen, hoe mooi Sri Lanka is qua natuur, hoe goed je het eigenlijk thuis hebt en hoeveel je met weinig kunt doen en hoeveel dat betekent voor de sponsorkinderen en /gezinnen samen met de aandacht van mensen van zo ver weg.
Wij hebben hen laten zien wat het werk van Sri Lanka Support inhoudt en hoe we werken. Dat is heel goed overgekomen: praten over wat SLS doet is heel anders dan het zelf zien, ruiken, horen en voelen.
Wat de scholen en kinderen in Sri Lanka hebben ervaren, weten we nog niet precies, maar wel weten we van diverse docenten dat zij menen dat onze studenten zo vrij zijn en zo actief met de kinderen.
Wij als SLS-organisatoren hebben het zien gebeuren: het enthousiasme van docenten en studenten steeg per dag, de onwennigheden verdwenen, de banden onderling en met de schoolkinderen aan wie ze muziek, drama en sportlessen gaven werden sterker.
Aan de zijde van de Srilankanen die meededen aan het project, zagen we veel inzet en enthousiasme, maar vooral veel waardering voor de positieve energie van de studenten en docenten.
Al met al een volgende stap in de samenwerking tussen Nederland en Sri Lanka waar SLS een stimulerende bijdrage aan levert.
Zijn de doelen van RML gehaald … JA! Zijn de doelen van SLS gehaald … JA! Voor herhaling vatbaar … JAZEKER!
BOHOMA STUTI
Anuradhapura, 25-10-2013, Janny, Senpathi en Netty.

Onvergetelijke momenten van de reis